internasional

nasional

cerita

» » Cinta platonik..Mungkin tidak?

Membahas cinta memang tidak akan pernah tuntas.....
menurut wikipedia, Cinta platonik adalah sebuah istilah yang dipakai untuk menyebut sebuah relasi yang sangat afektif, tetapi di mana unsur-unsur rasa ketertarikan secara seksuall tidak terdapat, terutama apabila hal ini justru malahan diperkirakan ada.
Istilah ini diambil dari salah satu filsuf Yunani kuna, Plato, terutama dari karyanya Symposium, di mana tertulis bahwa cinta akan ide daripada kebaikan adalah dasar dari semua kebajikan dan kebenaran.
Istilah amor platonicus, sudah dipakai seawal kelima belas oleh Marsilio Fisino sebagai sinonim daripada "amor socraticus," yang merujuk kepada afeksi antara Sokrates dan murid-muridnya.


"Alat kontrasepsi paling aman yaitu tak usah berhubungan"

Sepertinya cinta jenis ini tak menciptakan dosa syahwat. Sebab tak ada kedekatan secara fisik sama sekali. Cinta ini seperti cinta seorang pendaki pada gunung. Ia tak perlu memiliki apapun yang berada di gunung sebagai tanda serah terima cinta. Betapapun indahnya pegunungan saat kabut turun perlahan. Namun tak pernah bisa segenggam kabut puncak gunung, di bawa serta turun menuju kaki gunung.
di mana unsur-unsur rasa ketertarikan secara seksual tidak terdapat,
Ada cinta platonik; Cinta kasih tanpa nafsu, cinta pengorbanan yang berkorban .
Platonik.Apa itu platonik?Maksud platonik yang aku fahami ialah,hubungan persahabatan di antara lelaki dan perempuan yang sangat akrab tanpa wujud perasaan cinta.Berkongsi segala rahsia,bercerita apa sahaja,sentiasa bersama berdua.Memang ada,cuma payah nak kita temui sebab kita sendiri tahu,bila lelaki dan perempuan bersahabat dengan sangat rapat,biasanya salah seorang daripadanya tak mustahil akan berputik cinta dalam hatinya. 

About Dodoy Kudeter

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply